fredag 7 maj 2010

Har det blivit accepterat för tonåringar att vara feta?

Jag har noterat en sak på sistone. En ganska oroväckande upptäckt. Tonåringar är tjockare än de någonsin varit förut. Åtminstone under min livstid.

Jag är 41 år gammal. Född 1968 med andra ord. Jag växte upp i Malmö. När jag på senare tid tittat på gamla klassfoton för att jämföra med de ungdomar jag ser i Göteborg idag är resultaten ganska skrämmande. I min klass på 28 tonåringar fanns det en (1) överviktig pojke. Resten var fullt normala tonåringar vad gällde vikt. De flesta såg ganska slanka ut.

Gör ett experiment. Nästa gång du går ut på stan där du bor. Notera hur många tonåringar som är överviktiga eller feta. Du kommer bli överraskad. Åtminstone om Göteborg representerar ett tvärsnitt av Sverige.



Häromdagen såg jag en ung flicka, kanske 16-17 som drack en Cola klockan 8.30 på morgonen. Är det normalt? Hon såg ganska nyvaken ut så jag antar att det var hennes "frukost."

Jag har nått en punkt där jag trivs med LCHF och berättar för den som är intresserad, men den värsta fanatismen har passerat. Man ska ju njuta av livet. Men när jag ser tonåringar som är överviktiga blir jag beklämd.

Har tonåringar blivit överviktigare?

5 kommentarer:

  1. Ja jag tycker att ungdomar idag är mer överviktiga än när jag själv var ungdom.
    Jag tror att läsk kan vara en orsak, när jag var liten drack man sällan läsk, någon enstaka gång ifall man var på kalas, knappt ens då.
    nu för tiden dricks det läsk ofta, jag har vänner som dricker läsk till alla måltider.

    SvaraRadera
  2. Jag minns när vi började bli lite äldre i skolan(13 och uppåt). Då gick vi, varje rast som var mer än tio minuter, till affären för att handla något. En bulle och ett paket nötkräm, 3- och 4-kronors cola(hade inte råd med coca cola), tuggumi, klubbor, mer cola... helt sanslöst. Fast att dricka cola till frukost var det aldrig tal om...

    SvaraRadera
  3. Har ungdomar regelbunden gympa i skolan?

    SvaraRadera
  4. Tycker det är mycket snack om att coca-cola ska vara dåligt, förvisso, innehåller socker som vi alla vet inte är bra för tänderna och kroppen.
    Men utan att skryta eller rekomendera något, när jag var mellan 18 och s5-26 år så drack jag mellan 6-8 Liter coca-cola om dagen.
    Sedan jag var 18 år till idag (40år) 22 år senare så har jag bara haft ett hål i tänderna, aldrig varit direkt magsjuk så man fick vara från jobb m.m.
    Blodvärden och överiga värden är mycket bra, är 1.85 lång och väger 75-80 kg, aldrig varit över 80 kg eller tränat något speciellt.
    Jonas

    Jontesgurka@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Kroppen är en fantastisk maskin och väldigt bra på att återhämta sig. Själv har jag läst forskningsrapporter som tydligt visade att tonåringar, som drack mycket läsk, stannade i växten.

    När det gäller Cola så vet vi nog alla vad som händer med en tand om man lämnar den i ett glas Cola ett par dagar.

    Sedan står det var och en fritt att äta och dricka vad de vill.

    Cola har jag inte druckit på ganska många år, men det var ett politiskt ställningstagande när jag bodde i USA där läsktillverkarna sponsrar skolor mot att de får ställa läskapparater i varje tänkbart skrymsle på skolan. Det enda nyttiga som fanns att dricka var vatten ur kranen på skolan. Till och med juicen som såldes på skolorna är sötad , inte för att juice skulle vara särskilt nyttig osötad, men ändock.

    SvaraRadera