fredag 19 mars 2010

Rörande tal av Jaime Oliver

Rörande tal om mat, barn och fetma i USA.



Jag har bott i USA i åtta år och kan intyga att vad han säger om skolmaten är helt korrekt. Som svensk var det otroligt svårt att äta "rätt" i en mindre stad i USA. Och då hade jag det ganska gott ställt. Jag kan bara tänka mig vad människor som har det dåligt ställt äter i USA. Som dessutom inte vet hur man lagar mat, annat än färdiga mixar som pannkaka och mikra pizza. Det är svårt att klandra ett folk som helt enkelt inte vet hur man lagar mat. De har inte lärt sig det, varken i skolan eller från sina föräldrar.

Anledning? För att klara sig arbetar många amerikaner dubbla och ibland tredubbla jobb för att försörja sin familj. Inte undra på att de äter snabbmat då. Hur ska de hinna laga mat?

Om man går omkring på en supermarket i USA blir man mörkrädd. 80% är halvfabrikat med antingen ett hav av socker, kolhydrater, eller kolhydrater och fett i kombination. För att inte tala om tillsatser och E-nummer. Och som Oliver säger, märkningen är obscen. Man har ingen aning vad saker innehåller för en produkt kan vara baserad på 40gram medan en annan är baserad på 140 gram.

På universitet jag gick fanns det så gott som inget vettigt att äta alls. Snabbmat i alla former. Så för min del blev det ofta Subway på lunchen. Det var det minst dåliga alternativet. Det står godis och läskautomer i varenda korridor. Pepsi och Coca Cola slåss om ensamrättsavtal med skolorna. Att ha automater i korridorerna är en bra affär för skolorna.

60% är överviktiga i USA. 30% har klinisk fetma.

5 kommentarer:

  1. Grattis till nya bloggen, Peter. Hoppas du når riktigt många läsare, jag tycker verkligen om det du skriver.
    Hoppas du låter den Engelska sidan leva vidare också, har sett de flesta av filmerna du lagt ut där. En källa till mycket ny kunskap i ett intressant ämne.
    Tack för kommentaren hos mig också :)

    SvaraRadera
  2. Tack Birgitta. :)

    Den engelska bloggen kommer finnas kvar. Jag följer med i amerikanska tidningar och mycket av de nyheter jag följer lämpar sig inte för en svensk publik annat än på ett kuriöst sätt.

    Jag funderar på att engagera mig politiskt i jordbruks- och livsmedelsfrågor. Det är mycket med mat som inte är som det ska vara.

    SvaraRadera
  3. Du verkar ha ett brinnande engagemang för det här, så det tror jag du kommer att lyckas bra med. Också :)
    Bra att du nosar upp alla intressanta artiklar och filmer och delar med dig av.

    SvaraRadera
  4. Har jag sagt att jag tycker om dig Birgitta? Inte?

    Jag tycker om dig Birgitta. :)

    SvaraRadera
  5. Till alla och envar: Har ni inte besökt Birgittas sajt, så se till att göra det nu. Klicka på hennes namn ovan.

    SvaraRadera