fredag 19 mars 2010

Så gör man margarin

Ännu en dag i paradiset. Eller snöslasket, beroende på om glaset är halvfullt eller halvtomt.

Ner 2 hekto idag. Var en ganska stressig dag igår och jag fick inte i mig det jag skulle. Därav den blyga nedgången. Men ner är ner, därom tvista inte de lärde. :)

Mammsen fyller 60 idag och hon vill gärna göra ett restaurangbesök, så det blir det. Kanske 28+ i Göteborg. Mycket ostar, helt i linje med vad jag äter.

Och så lite läsning om Becel för den som är intresserad:
http://www.kostdoktorn.se/becel-lurar-friska-att-ata-industrifett

Och så lite om margarin och hur det tillverkas:

"Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:
    • Extraktionsbensin (hexan)
    • Fosforsyra
    • Lut
    • Blekmedel
    • Nickelkatalysator (vid härdning)
    • Natriummetylat (vid omestring)
    • Lösningsmedel från fraktionering
    • Föroreningar som får förekomma i margariner:
    • Bensin (hexan)
    • Nickelrester (vid härdning)
    • Metanol (vid omestring)
    • Lösningsmedel från fraktionering
    • Kemikalier från båttankar "
http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

Bensin, lut, metanol och nickel. Finfina grejer. Själv har jag ätit lättmargariner och Milda isf smör i hela mitt liv. Tills för en vecka sedan då. Jag vet inte hur ni känner, men jag blir fly förbannad när jag nu har börjat förstå vad jag har stoppat i mig i hela mitt liv. Light-produkter my ass.

Avslutningsvis såg jag en föreläsning på YouTube, en professor från universitetet i Kalifornien (UCLA), som handlade om socker. I USA ser man ett tydligt samband mellan introduktion av Light-produkter och en explosion av fetma. I samma föreläsning berättar han om Coca Cola. Vad gör en törstig? Salt. Vad finns i Coca Cola? Salt. Hur döljer man saltsmak? Med socker. Varför har Coca Cola salt i colan? För att du ska dricka mer. Man kan bli upprörd av mindre...

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar