fredag 19 mars 2010

Dietisterna går till anfall

Skrev ett långt inlägg om DRF´s rapport om allvarliga biverkningar med LCHF, som försvann i den nya editorn i bloggen. Så jag kommer bara att klippa och klistra valda deler istället. Det var en hel avhandlign jag skrev så jag orkar inte skriva om den.


++++++++++++++++
Dietisternas Riksförbund:
LCHF-KOST KAN GE ALLVARLIGA BIVERKNINGAR – NY SVENSK KARTLÄGGNING


"Av de 20 utlovade biverkningarna var 16 lindriga: förstoppning, illamående och lätt ”förhöjda” kolesterolvärden."
Dessa är kända övergångsbesvär vid omläggning till LCHF. Hade själv både diarré och förstoppning. Jo, det är möjligt att ha båda, men dock inte samtidigt.
Av de 20 återstod alltså 4.
1. "En är ”början till ätstörning” hos en ung kvinna med BMI på 21 som testat LCHF för att gå ner mer i vikt. Hon var sedan ”nära att utveckla en ätstörning då mat blev väldigt ångestladdat”.
Låter det rimligt att vilja banta när man har ett BMI på 21? Eller låter det rimligare att anta att hon redan hade en ätstörning?
2. "En är en 31-årig man med typ 1 diabetes som testat LCHF i ett halvår, kunnat minska sina insulindoser och gått ner 11 kilo i vikt, till normalvikt. Låter som att han blivit friskare, inte sjukare."
Tydligen hade han fått högre kolestorol. Som brukligt när kritiker till LCHF rapporterar kolestorolhöjningar klumpade man ihop LDL (det dåliga) och HDL (det goda) till ett.
"En övergående förhöjning av totalvärdet första tiden förekommer ibland. Kolesterolfördelningen var helt acceptabel med kolesterol/HDL på 5,9. Knappast något att få panik över. För mig verkar han sammantaget ha blivit friskare!" 
3-4. "Två riktiga sjukdomsfall finns med. Ett är leversvikt hos en man med redan tidigare känd skrumplever. Det andra är hjärtsvikt och njurpåverkan hos en äldre diabetiker som ätit LCHF-kost i sju år."
Mannen med hjärtsvikt är 72 år gammal. LCHF är ingen mirakelmedicin såvitt jag vet. Människor lär bli sjuka och dö oavsett vad de äter. Åtminstone är det vad jag lärt mig i skolan. Skämt åsido, i de två sista fallen framgick det inte om LCHF haft någon inverkan på fallen eller om det rentav fått sjukdomarna att fördröjas jämfört med vanlig kost.

I ett svar från Lena Ljungkrona-Falk, vice ordf för DRF skriver hon:
"DRF har med väldigt enkla medel, utifrån ett enkätunderlag samlat in uppgifter från kollegor i landet som fått remisser på patienter som av olika anledningar haft olika typer av biverkningar efter att ha prövat LCHF under olika lång tid. Det är alltså inga anekdoterutan ”erfarenheter från riktiga människor.
Det här med riktiga människor har lockat till många skratt, för alla de som vittnat om LCHF´s positiva inverkan på deras liv är ju naturligtvis inte "verkliga människor." Förvisso känner jag mig lite overklig med min viktnedgång, men jag vet inte om jag skulle gå så långt att betrakta mig som varken overklig eller människa.

En anekdotiskt bevis är för övrigt - rapporter från vanliga (verkliga eller ej) människor. Sorgligt när en vice ordförande för DRF inte ens vet vad anekdotiska bevis betyder...
Debatt, inlägg, Ljungkrona-Falks svar och referens här: http://bit.ly/cAbNsW

Själv skrev jag följande:

Om man ska vara lite konspiratorisk är kopplingen mellan DRF och tex Nestlé lite generande för DRF. Man behöver ju inte vara särskilt fantasifull för att föreställa sig vad multinationella jättar tycker om dieter som skulle innebära att de förlorade största delen av deras dagliga bröd.

Nestlé Revenue = CHF (Schweizer franc) 109.9 billion (2008), SEK 654 miljarder kronor

Alla producenter av processade livsmedel måste darra av skräck inför den här "idiotin" med något så spritt språngande galet som naturlig mat. Hur i helsefyr tjänar man storkovan på grädde och ägg? Det är inte så konstigt att koster som Atkins, LCHF och Paleo, skrämmer livet ur företag som Monsanto, Unilever och Nestlé.

Och hur ska det gå med alla diabetikerkosttillskott när diabetikerna blir friska?

Om DRF vill rädda någon form av trovärdighet vore det rätta draget att undersöka LCHF och dess effekter. Men det är ju klart. LCHF är ju så simpelt att några dietister inte behövs. LCHF hotar deras arbete. Inte undra på att de griper efter halmstrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar