fredag 19 mars 2010

Första rökfria dagen


Jag har rökt i 25 år. Inte kul alls. Nu är det f-n i mig dags att sluta!

Jag fått en oerhört bra motivation till att sluta röka. En vän till mig behöver gå ner en hel del kilon. Han har sett min förvandling sedan jag började med LCHF. Jag har lånat lite material till honom och hans nyfikenhet har väckts. Jag frågade honom om han provat andra metoder tidigare och han sade att han kört Viktväktarna i två omgångar. Hans nuvarande BMI är 41,1.

- Det gick bra till jag slutade. Då gick jag upp allt igen.

För två veckor sedan utmanade jag honom.

- Om du provar LCHF i en månad, slutar jag röka i en månad.

Han såg helt skräckslagen ut. Jag sade att han kunde sova på saken. Vi träffades igen i måndags. Då sade han:

- Jag har funderat på det där du sade Peter. Vi kör på det.

Jag blev kanonglad. Min oro för hans hälsa minskade avsevärt. Han är en jättefin människa och det gör mig ont att se honom må så dåligt av sin vikt.

Så idag ska vi träffas. Klockan 16.00. Då röker jag min sista cigarett. Har lånat en bok som heter Äntligen Icke-Rökare av Allen Carr. Kommit halvvägs i den. Kommer läsa ut den i eftermiddag. Den som rekommenderade boken till mig sade:

- Alla jag känner som läst boken har slutat.

Jag ville berätta om mitt beslut och mitt mål, så att det är lite mer "offentligt". Det ger mig mer motivation.

Pepp på oss! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar