fredag 19 mars 2010

Så du trodde du var en kvällsmänniska?


Sedan jag lade om kosten har jag haft svårare och svårare att upprätthålla min självbild av att vara kvälls- och nattmänniska. Jag tycker en sak - min kropp en annan. Och jag går förlorande ur striden. Igår somnade jag vid 22.

Klockan är nu 06.58. Jag vaknade för en halvtimme sedan. Solen är precis på väg upp. Jag skulle inte stiga upp halv sju på en lördag tidigare om jag så fick betalt. Nu börjar jag tycka om det. Det är tyst och stilla. Endast tomten är  vaken så att säga.

Inom en inte alltför lång framtid kommer isen vara borta och snön vara ett minne blott. Då kommer det vara dags att gräva fram utrustningen och bege sig ner till havet för att om möjligt lura en silverspole. Att stiga upp med solen är den perfekta tiden att lura en havsöring. De vaknar till liv då också.


Sean Croxton pratar en hel del om sömn och hormoner. Nedan finns en youtube-video om sömn, stress, melatonin och kortisol. Kroppen producerar naturligt melatonin på kvällen vilket gör oss sömniga. På morgonen produceras kortisol, stresshormon, för att vi ska vakna och komma igång.

Enda sättet att hålla sig vaken på kvällen är att äta kolhydrater som omvandlas till glukos eller att peta i sig koffein i någon form. Man tvingar kroppen att hålla sig vaken. Naturligtvis är det inte bra att motarbeta kroppens naturliga rytm. Tidigare spelade det ingen roll om jag sov 5,8 eller 10 timmar. Jag var trött oavsett när jag vaknade. Sedan jag lade om kosten sover jag mindre och kvalitén på min sömn är oerhört mycket bättre. Jag vaknar utsövd för första gången på väldigt många år. Det är en härlig känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar