fredag 19 mars 2010

Bakslag

Jag och en vän gick på en grillrestaurang. Lunch. Innan vi bestämde oss för stället gick jag in och frågade om man kunde få specialmat. Det gick bra. Så vi satte oss ner och beställde. Jag tog lammkotletter med tzatziki.



Innan maten åt jag lite sallad från en buffé. Rödkål, oliver och grönsallad. Alla tre väl inom ramen för LCHF. När maten kom hade jag ersatt, potatis och bulgur med extra tzatziki. Jag frågade uttryckligen om det bara var yoghurt, gurka och vitlök i tzatzikin. Fick ja till svar. Så jag åt och lät mig väl smaka. Senare under dagen åt jag min vanliga kost, med väldigt begränsade kolhydrater.

Dagen efter hade jag gått upp 1,5 kilo. Idag hade jag gått ner det mesta av det, men jag ligger över den förhatliga 100-kilosgränsen igen. Jag förstår att det mesta förmodligen var vatten och att det försvinner lika fort igen, men jag fick tydligen lite extra något på köpet. Kanske var det socker på lammkotletterna i form av någon grillolja eller så. Kanske var det något i buffén eller i tzatzikin för att dryga ut.

Så jag känner mig lite rådvill inför att gå på restaurang. Tyckte jag agerade vaksamt och ställde rätt frågor, men kanske man inte ska lita på restauranganställda alltför mycket. Kanske hade det varit bättre om jag pratat med kocken direkt istället för en servitör.

Moral? Jag kommer vara ännu mer vaksam i framtiden. Känns trist att personalen på en restaurang verkar ha så liten koll på vad de serverar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar