fredag 19 mars 2010

Telefonterror

Hehehehe. Det ringde en tjej nu på kvällen.

- Ja hej, jag ringer från nånting nånting. Vi samlar in pengar till diabetesforskning. Har ni tid att prata en stund.

*djävulskt leende*

- Javisst har jag det. Men då vill jag berätta för dig först om vad jag anser skulle kunna förändra diabetesproblematiken över hela världen. Okej?

- Ummmm.... ok.

Sedan drog jag igång med LCHF, hur diabetiker har botats och inte tar insulin alls. Till att många blir oerhört mycket bättre och tar väldigt lägre doser.

- Men, gäller den här kosten alla eller bara diabetiker?

Vidare pratade jag om hur vi äter. Hur blodsockret går som en jojo. Om myten att vi behöver kolhydrater för att hjärnan ska fungera. Och den ännu större myten att man måste vräka i sig kolhydrater om man tränar på elitnivå.

- Men blir man inte fet av att äta fett? Fett på kroppen bildas väl av fett man äter?

Looooooool!

- Jag förstår din fråga och tänkte likadant för en månad sedan. Nej, man blir inte fet av fett. Man blir fet av överintag av kalorier. Men kroppen kan skapa fett av både fett, protein, kolhydrater och alkohol.

- Jaså, det visste jag inte. Så man blir inte fet av fett?

Looooool.

- Du låter lika fettskrämd som jag var för en månad sedan.

Vidare föreläsning om insulin, blodsocker, gluconeogenes, ketos och vansinnet i att rekommendera diabetiker NÅGON mat överhuvudtaget som innehåller kolhydrater i större mängder.

En halvtimme senare.

- Jag är ledsen men jag måste fortsätta jobba nu. Hur skulle du sammanfatta det du sagt?

- Om hela västvärlden åt såhär skulle fetma vara utrotad inom tio år.

- Jo just det, vill du stödja diabetesforskningen?

- Jag är ledsen, men det känns fel att göra det, när jag är övertygad att det är Livsmedelsverkets rekommendationer som gör oss sjuka.

- Jag misstänkte det. *fniss* Tack för all information och ha en trevlig kväll.

- Lycka till min vän. Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar