söndag 21 mars 2010

Mitt McDonalds-experiment: Dag 3

En liten uppdatering till McDonaldsexperimentet.
Manne sade: Intressant! Men det det skulle vara än mer intressant med en "kontrollgrupp". Går det att komplettera experimentet med en påse french-fries som gjorts utan tillsatser och som förvaras på samma sätt?
Och det hade han ju naturligtvis alldeles rätt i. Sagt och gjort. Ett styck potatis skalad och uppskuren i pommes frites-liknande längder. Friterad i rapsolja. Hade lite gammal skräpolja kvar som jag använder till att fetta in pannor med efter diskning, ni tror väl inte jag använder kallpressad olja till att fritera potatis jag inte kommer äta. ;)

Klicka på bilden för högre upplösning


Efter fritering lade jag pommes friten i en sil, lät oljan droppa av och slutligen saltade jag potatisen. Därefter lade jag de två olika pommes friten brevid varandra:

Klicka på bilden för högre upplösning

Första dagen finns här.

Jag misstänker att experimentet som gjorts på YouTube av Morgan Spurlock (Supersize Me) var gjort i förvaringskärl som inte var tätslutande. Vad som hänt är att pommes friten har torkat ut.Torkad mat håller som bekant mycket längre. Det intressanta är dock i hans fall att kontrollgruppen möglade väldigt fort trots att all maten förvarades i vad som såg ut att vara likadana burkar.


* * *


P.s. Det stank friterad potatis i hela huset efteråt. Kväljande lukt. D.s.

Uppdatering: Här är Spurlocks motsvarande experiment.



Alla experimentdagar.

4 kommentarer:

  1. Skulle tro att dina hemmagjorda pommes frites kommer se ut som på bilden under det närmaste året. Tack för att du visade på min tes att det inte alls handlar om några tillsatser, strålning eller genmodifiering, utan helt enkelt elementär fysik och biologi

    Jag lånar din studie, till min hemsida för att visa hur duperande vissa forskare är

    // Anders

    SvaraRadera
  2. Jag tror att båda kommer mögla relativt snabbt, eftersom en del av fukten stannar kvar i potatisen tack vare förvaring i rumstemperatur och i burk med tättslutande lock. Spurlocks kontrollgrupp möglade inom en vecka, medan McDonalds-hamburgarna och potatisen höll sig betydligt längre.

    SvaraRadera
  3. Gillar inte pommes frites och äter det aldrig. Men det är ju skrämmande att veta att dessa tillsatser finns i så mkt annan mat man köper hem. Köpte nyligen ett bröd som var nyckelmärkt och ekologiskt, fullkorn mm. När jag kom hem såg jag att det hade bäst före datum om ett halvår.
    Låter inte bra det...

    SvaraRadera
  4. Och då är det ju skönt att inte äta bröd alls. ;)

    SvaraRadera