fredag 19 mars 2010

Nä nu blir jag f-rbannad!


Skickade det här mejlet till Jordbruksminister Eskil Erlandsson. Blev riktigt upprörd när jag läste nyheten i dagens SvD.

Eskil Erlandsson


* * *

GDA-märkning står för ”vägledande dagligt intag” (Guideline Daily Amount) och har introducerats på butikshyllorna de senaste åren.

Hej Eskil.

Jag har bott i USA i åtta år, numera bor jag dock i Göteborg. Att handla nyttigt i USA var oehört frustrerande eftersom märkningen var minst sagt usel. Amerikanska livsmedelsproducenter sänker portionsstorlekarna bland annat för att hamna under transfettnivåerna. Det är rena skojeriet.

Jag läste i dagens SVD att denna märkning är på väg till Sverige, eller EU rättare sagt. Om det går igenom i EU blir det även lag i Sverige.

Artikel: SvD

Ett exempel:
"Kalaspuffar tycks enligt märkningen ge 12 procent av den dagliga maxdosen socker, men det utgår ifrån en vuxen kvinnas energiförbrukning. För barn, som är den tydliga målgruppen, ger portionen 26 procent av dagens maxdos socker. GDA-märkningen utgår dessutom från en portion puffar som väger 30 gram trots att en dansk studie uppskattat att barn ofta äter mer än det dubbla."
Vidare läser jag att Livsmedelsverket redan bedömt en del enskilda fall vad gäller GDA-märkning:
"Det sista fallet, som nu har prövats, gällde chipsen och där gick Livsmedelsverket på OLW:s linje."
Tycker du att det här comme il faut? Ska konsumenterna fås tro att chips och godis och smörja som kalaspuffar egentligen inte är så onyttigt? Vad är den oficiella svenska policyn i den här frågan. Jag antar att du är ytterst ansvarig för den svenska hållningen, så jag undrar även vad din personliga åsikt är. När det gäller vilseledande marknadsföring har vi väldigt tydliga lagar. Varför är lagarna inte lika tydliga när det gäller mat?

Med vänliga hälsningar
Peter

****

UPPDATERING: Var det någon som trodde att jag skulle få ett svar? Nej, inte jag heller.

Letade efter en bild på Erlandsson och hittade följande av en slump:
Jordbruksministern resonerar i Riksdagen i en annan fråga, närmare bestämt om sex med djur.


Känsliga tittare varnas!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar